انتشارات اهورا قلم| وارد شوید| ثبت نام کنید

انتشارات چه کاری انجام می‌دهد

دسته‌بندی: مقالات
تاریخ: 7 تیر 1400
بازدید: ۲۷۰

انتشارات چه مفهومی دارد؟

یک موسسه برای انجام کارهای مربوط به نشر کتاب است. در یک انتشارات، مدیر و کارمندان با پیگیری­‌های اداری در صدد نشر کتاب شما برمی‌­آیند.

وجود انتشارات بیشتر به این جهت بوده است که نویسندگان وقت خود را برای چاپ و نشر و فروش کتاب مصرف نکنند و چاپ کتاب خود را به متخصصان این رشته و به طور کلی انتشارات بسپارند.

ناشر کیست و چه­‌کار می‌کند؟

ناشر فرد، گروه یا نهادی است که با مجموعه‌ای از امکانات و اقدامات فنی و تخصصی نسبت به چاپ و توزیع اثر چاپی اقدام می‌نماید. کار ناشر اجرا یا نظارت است؛ به این معنی که کلیۀ مراحل لازم برای چاپ یک اثر شامل حروف‌چینی، صفحه‌­آرایی، لیتوگرافی، چاپ، صحافی، پخش و فروش کتاب توسط ناشر یا زیر نظر او انجام می­‌شود. در واقع اصلی‌­ترین کار ناشر، نشر است.

فرایند نشر

نشر فرآیندی است که در آن دست‌نوشته‌ها، افکار و پیشنهادهای نویسندگان به اثر چاپی تبدیل و در میان جامعه پخش می‌شود. به عبارتی نشر، مدیریت، تهیه و تولید مواد خواندنی آموزشی، علمی، ادبی و …، چاپ و انتشار آن‌ها است.

ناشر فرد، گروه یا نهادی است که با مجموعه‌ای از امکانات و اقدامات فنی و تخصصی نسبت به چاپ و توزیع اثر چاپی اقدام می‌نماید. کلیۀ مراحل لازم برای چاپ یک اثر  شامل حروف‌چینی، صفحه‌­آرایی، لیتوگرافی، چاپ، صحافی، پخش و فروش کتاب توسط ناشر یا زیر نظر او انجام می­‌شود.

یک موسسۀ انتشاراتی شامل بخش‌­های مختلفی است که هر کدام وظایف خاصی برعهده دارند.

این بخش‌­ها عبارتند از:

  • دفتر مدیر یا دفتر تشکیلات
  • بخش تولید فرهنگی
  • بخش تولید فنی – هنری
  • بخش تولید چاپی
  • بخش مالی – اداری
  • بخش بازاریابی، تبلیغ، پخش و فروش
  • روابط عمومی

بخش تولید فرهنگی، بخش اصلی یا به عبارتی مغز یک انتشارات است. این امر به دلیل وظایف مهمی است که بر عهده دارد. وظایفی از جمله: بررسی و ارزشیابی دست‌نوشته­‌های تحویل‌شده، تهیۀ گزارش‌­های فنی درباره آنها، ویراستاری، آماده‌سازی آثار برای چاپ، گفتگو با پدیدآورندگان، عقد قرارداد ، برآورد مالی چاپ کتاب، نظارت بر چاپ و نمونه‌خوانی.

مدیر انتشارات بالاترین مقام در موسسه انتشاراتی است و وظیفه او، مانند هر مدیری در هر واحدی دیگر، ادارۀ واحد و تصمیم‌گیری دربارۀ امور انتشارات است. گاه در رأس هرم تشکیلات نشر، هیات مدیره وجود دارد و آن‌ها از میان خود، یا حتی خارج از جمع خود، کسی را به عنوان مدیر عامل برمی‌گزینند.

ناشران بر مبنای عوامل مختلفی مانند سرمایه، ساختار، هدف و نوع کتابی که چاپ می‌­کنند به چند دسته تقسیم می­‌شوند:

ناشران مبتکر و منتظر: ناشران مبتکر با اندیشۀ قبلی، طرح و پیشنهاد به سراغ پدیدآورندگان می­‌روند و از آن­‌ها می­‌خواهند بنا به ایدۀشان محتوا بسازند. درحالی‌که ناشران منتظر از میان آثاری که به آن‌ها ارائه می­‌شود، انتخاب می­‌کنند.

ناشران عمومی و تخصصی: ناشران عمومی در همۀ زمینه‌­ها فعالیت می‌­کنند ولی ناشران تخصصی فقط در یک حوزه خاص فعالیت دارند؛ مثل حوزۀ کودک.

ناشران انتفاعی (وابسته به سازمان) و غیر انتفاعی (به دنبال سود): ناشران دولتی بیش از ۵۰ درصد سرمایه­‌شان متعلق به دولت است، اما ناشران وابسته به دولت کمتر از ۵۰ درصد سرمایه­‌شان به دولت تعلق دارد.

ناشران متون درسی و دانشگاهی: فقط در حوزۀ کتب درسی، آموزشی یا کمکم آموزشی فعالیت دارند.

ناشران الکترونیکی: این گروه از ناشران تمام مراحل تولید و تولید مواد خواندنی را انجام می‌­دهند اما به جای کاغذ متون را روی لوح­‌های فشرده یا شبکه منتشر می­‌کنند.

ناشران همکار: این نوع با سرمایه­‌گذاری یا همکاری چندین ناشر و پدیدآورنده فعالیت می­‌کنند.

مدیر انتشارات فردی است که به وضعیت فرهنگی جامعه علاقه داشته و با آن آشنایی کامل دارد. او باید فردی دقیق بوده و توان سازماندهی و نظارت مناسب بر روی کلیه فرآیند تهیه و چاپ کتاب را داشته باشد. ناشر با فعالیت درست خود به بالابردن سطح فرهنگی جامعه کمک بزرگی می­‌کند.

محیط کاری ناشر عموماً در موسسات انتشاراتی و چاپخانه­‌ها است. او در کار خود با نویسنده، مترجم، ویراستار، طراح گرافیک، نقاش، لیتوگرافی،  بخش چاپ و صحافی در ارتباط است.

برچسب‌ها:

مدیر مجموعه دایناوب هستم، یک عاشق وردپرس. قالب گاج کامرس را از روی سایت گاج مارکت الگوبرداری کردم و آن را به تمام جامعه‌ی وردپرسی تقدیم می‌کنم.

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

اطلاعات

خدمات

  • سفارش استخراج مقاله از پایان‌نامه
  • سفارش ترجمه
  • سفارش چاپ کتاب
  • سفارش مشارکت در نگارش پایان‌نامه
۹۱۶۶۴۱۵۸۹۴
با ما در تماس باشید

تمام حقوق این وب‌سایت متعلق به انتشارات اهوراقلم است.