انتشارات چه کاری انجام میدهد
انتشارات چه مفهومی دارد؟
یک موسسه برای انجام کارهای مربوط به نشر کتاب است. در یک انتشارات، مدیر و کارمندان با پیگیریهای اداری در صدد نشر کتاب شما برمیآیند.
وجود انتشارات بیشتر به این جهت بوده است که نویسندگان وقت خود را برای چاپ و نشر و فروش کتاب مصرف نکنند و چاپ کتاب خود را به متخصصان این رشته و به طور کلی انتشارات بسپارند.
ناشر کیست و چهکار میکند؟
ناشر فرد، گروه یا نهادی است که با مجموعهای از امکانات و اقدامات فنی و تخصصی نسبت به چاپ و توزیع اثر چاپی اقدام مینماید. کار ناشر اجرا یا نظارت است؛ به این معنی که کلیۀ مراحل لازم برای چاپ یک اثر شامل حروفچینی، صفحهآرایی، لیتوگرافی، چاپ، صحافی، پخش و فروش کتاب توسط ناشر یا زیر نظر او انجام میشود. در واقع اصلیترین کار ناشر، نشر است.
فرایند نشر
نشر فرآیندی است که در آن دستنوشتهها، افکار و پیشنهادهای نویسندگان به اثر چاپی تبدیل و در میان جامعه پخش میشود. به عبارتی نشر، مدیریت، تهیه و تولید مواد خواندنی آموزشی، علمی، ادبی و …، چاپ و انتشار آنها است.
ناشر فرد، گروه یا نهادی است که با مجموعهای از امکانات و اقدامات فنی و تخصصی نسبت به چاپ و توزیع اثر چاپی اقدام مینماید. کلیۀ مراحل لازم برای چاپ یک اثر شامل حروفچینی، صفحهآرایی، لیتوگرافی، چاپ، صحافی، پخش و فروش کتاب توسط ناشر یا زیر نظر او انجام میشود.
یک موسسۀ انتشاراتی شامل بخشهای مختلفی است که هر کدام وظایف خاصی برعهده دارند.
این بخشها عبارتند از:
- دفتر مدیر یا دفتر تشکیلات
- بخش تولید فرهنگی
- بخش تولید فنی – هنری
- بخش تولید چاپی
- بخش مالی – اداری
- بخش بازاریابی، تبلیغ، پخش و فروش
- روابط عمومی
بخش تولید فرهنگی، بخش اصلی یا به عبارتی مغز یک انتشارات است. این امر به دلیل وظایف مهمی است که بر عهده دارد. وظایفی از جمله: بررسی و ارزشیابی دستنوشتههای تحویلشده، تهیۀ گزارشهای فنی درباره آنها، ویراستاری، آمادهسازی آثار برای چاپ، گفتگو با پدیدآورندگان، عقد قرارداد ، برآورد مالی چاپ کتاب، نظارت بر چاپ و نمونهخوانی.
مدیر انتشارات بالاترین مقام در موسسه انتشاراتی است و وظیفه او، مانند هر مدیری در هر واحدی دیگر، ادارۀ واحد و تصمیمگیری دربارۀ امور انتشارات است. گاه در رأس هرم تشکیلات نشر، هیات مدیره وجود دارد و آنها از میان خود، یا حتی خارج از جمع خود، کسی را به عنوان مدیر عامل برمیگزینند.
ناشران بر مبنای عوامل مختلفی مانند سرمایه، ساختار، هدف و نوع کتابی که چاپ میکنند به چند دسته تقسیم میشوند:
ناشران مبتکر و منتظر: ناشران مبتکر با اندیشۀ قبلی، طرح و پیشنهاد به سراغ پدیدآورندگان میروند و از آنها میخواهند بنا به ایدۀشان محتوا بسازند. درحالیکه ناشران منتظر از میان آثاری که به آنها ارائه میشود، انتخاب میکنند.
ناشران عمومی و تخصصی: ناشران عمومی در همۀ زمینهها فعالیت میکنند ولی ناشران تخصصی فقط در یک حوزه خاص فعالیت دارند؛ مثل حوزۀ کودک.
ناشران انتفاعی (وابسته به سازمان) و غیر انتفاعی (به دنبال سود): ناشران دولتی بیش از ۵۰ درصد سرمایهشان متعلق به دولت است، اما ناشران وابسته به دولت کمتر از ۵۰ درصد سرمایهشان به دولت تعلق دارد.
ناشران متون درسی و دانشگاهی: فقط در حوزۀ کتب درسی، آموزشی یا کمکم آموزشی فعالیت دارند.
ناشران الکترونیکی: این گروه از ناشران تمام مراحل تولید و تولید مواد خواندنی را انجام میدهند اما به جای کاغذ متون را روی لوحهای فشرده یا شبکه منتشر میکنند.
ناشران همکار: این نوع با سرمایهگذاری یا همکاری چندین ناشر و پدیدآورنده فعالیت میکنند.
مدیر انتشارات فردی است که به وضعیت فرهنگی جامعه علاقه داشته و با آن آشنایی کامل دارد. او باید فردی دقیق بوده و توان سازماندهی و نظارت مناسب بر روی کلیه فرآیند تهیه و چاپ کتاب را داشته باشد. ناشر با فعالیت درست خود به بالابردن سطح فرهنگی جامعه کمک بزرگی میکند.
محیط کاری ناشر عموماً در موسسات انتشاراتی و چاپخانهها است. او در کار خود با نویسنده، مترجم، ویراستار، طراح گرافیک، نقاش، لیتوگرافی، بخش چاپ و صحافی در ارتباط است.
دیدگاهها